پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
29 مهر 1398 - 09:56

چرا رهبر معظم انقلاب از نیروهای نظامی و انتظامی رضایت دارند؟

مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) در دیداری که چندی پیش ۱۰ مهر ۱۳۹۸ با فرماندهان سپاه داشتند، سپاهیان پاسدار را فرزندان خود خواندند و افزودند: «من صد درصد از سپاه راضی هستم، اما به این حد از پیشرفت سپاه قانع نیستم و معتقدم این نهاد بر اساس توانایی‌ها و استعداد‌های خود می‌تواند ۱۰ و حتی ۱۰۰ برابر رشد و پیشرفت کند.» مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) درباره عملکرد ارتش و نیروی انتظامی نیز در بیاناتی جداگانه رضایت خویش را بیان کرده بودند. دلیل این رضایت چیست و چه نکاتی در این مورد وجود دارد.
نویسنده :
محمدرضا عارفی
کد خبر : 4160

پایگاه رهنما :

مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) در دیداری که چندی پیش ۱۰ مهر ۱۳۹۸ با فرماندهان سپاه داشتند، سپاهیان پاسدار را فرزندان خود خواندند و افزودند: «من صد درصد از سپاه راضی هستم، اما به این حد از پیشرفت سپاه قانع نیستم و معتقدم این نهاد بر اساس توانایی‌ها و استعداد‌های خود می‌تواند ۱۰ و حتی ۱۰۰ برابر رشد و پیشرفت کند.» مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) درباره عملکرد ارتش و نیروی انتظامی نیز در بیاناتی جداگانه رضایت خویش را بیان کرده بودند. دلیل این رضایت چیست و چه نکاتی در این مورد وجود دارد.
۱- هر سازمان و نهادی مأموریت‌های خاص خود را دارد که باید با برنامه‌ریزی، تلاش و نظارت این مأموریت‌ها را به نحو احسن به انجام برساند. اصلی‌ترین مأموریت سپاه، ارتش و نیروی انتظامی به‌طورکلی تأمین امنیت است. هرچند نوع نقش‌آفرینی هرکدام از آن‌ها در این هدف متفاوت و در مواردی منحصربه‌فرد است، اما مجموعه آن‌ها و ترکیب این مأموریت‌هاست که درنهایت به هدف تأمین امنیت منتهی می‌شود.
تمام ناظران خارجی و داخلی اذعان دارند که ایران علی‌رغم قرار گرفتن در منطقه‌ای بشدت ملتهب و بحران‌خیز، امروزه یکی از امن‌ترین کشور‌های دنیاست. شاخص‌های مختلف آماری مؤید این مسئله است. درحالی‌که در کشور‌های شرق و غرب ایران ترور، آدمکشی و ناامنی یک مسئله رایج و حتی روزانه است، اما چنین مواردی در ایران بسیار نادر است. رسیدن به چنین دستاورد مهم و خطیری، ناشی از همت و تلاش جهاد گونه نیرو‌های نظامی و انتظامی کشور است. تقریباً هر روز یکی از پرسنل نیروی انتظامی در راه دفاع از مرز‌های کشور یا مبارزه با اشرار و قاچاقچیان به شهادت می‌رسد. این پایمردی‌ها و فداکاری‌ها در چهارگوشه کشور که درنهایت اخلاص و گمنامی انجام می‌شود، علت این امنیت فراگیر و پایدار است.
رهبر معظم انقلاب اسلامی امنیت را از دستاورد‌های جمهوری اسلامی ایران و تأمین و حفظ امنیت را از اهداف تشکیل جمهوری اسلامی می‌دانند و با اشاره به بی‌نظیر بودن امنیت ایران در منطقه غرب آسیا بر تأمین امنیت کشور از طریق پیشرفت تأکید می‌کنند. ایشان همچنین امنیت را نعمت بزرگ از دیدگاه دین، زیرساخت همه پیشرفت‌ها و مقدمه تحول و بروز استعدادها، عامل آرامش و سکینه روحی مردم و عامل تحقق آرزو‌های بزرگ و آرمان‌های درخشان می‌دانند و نبود امنیت را ازجمله نقطه‌های آسیب برای هر کشور و بزرگ‌ترین بلای بشر برمی‌شمارند. در چنین فضایی می‌توان دریافت که عاملان و حافظان این امنیت در چشم ایشان چقدر عزیز هستند.
۲- نکته دیگری که درباره این قضیه می‌توان به آن اشاره کرد، مردمی بودن این نهادهاست. سپاه، ارتش و نیروی انتظامی از بطن و دل جامعه برخاسته‌اند. پوشیدن لباس نظامی و انتظامی آن‌ها را از مردم دور و جدا نساخته است. اگر مردم درگیر و گرفتار مشکلات معیشتی هستند، این قشر نیز وضعیتی مشابه دارند و از امتیاز ویژه و خاصی برخوردار نیستند. آنان برآمده از مردم و در دل مردم هستند. نظامی و انتظامی بودن باعث ایجاد یک قشر و طبقه خاص اجتماعی و اقتصادی نشده است. شاید این موضوع برای مردم کشورمان عادی جلوه دهد، اما کشور‌های بسیاری هستند که چنین نبوده و نیرو‌های مسلح و انتظامی آن‌ها از مردم دور و بیگانه هستند.
جلوه و نمود این مردمی بودن را می‌توان در عملکرد این نیرو‌ها در بزنگاه‌هایی مانند حوادث غیرمترقبه دید. کشور ما کشوری حادثه‌خیز است. همین امسال بود که چند استان کشور به‌طور هم‌زمان درگیر سیلی مخرب و عظیم شدند؛ سیلی که شمال تا جنوب کشور را درگیر کرد. اولین کسانی که پای‌کار آمده و به کمک مردم شتافتند، نیرو‌های مسلح و انتظامی بودند. وقتی سیل به‌سرعت اکثر استان‌های کشور را در برگرفت، حضور مؤثر و همه‌جانبه نیرو‌های مسلح از ارتش و سپاه تا بسیج و نیروی انتظامی موجب شد تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن امدادرسانی‌ها صورت گرفته و قطعاً اگر حضور نیرو‌های مسلح در کنار دستگاه‌های اجرایی و مردم نبود، خسارت‌های انسانی و مالی بسیار گسترده‌تری به کشور وارد می‌شود. نکته بسیار مهم آنکه نیرو‌های نظامی و انتظامی با هماهنگی و انسجام سراسری با تقسیم‌کار توانستند امدادرسانی مطلوبی را انجام دهند چنانکه حتی محافل رسانه‌ای جهان نیز بر این امر اذعان کردند.
۳- نکته قابل‌توجه دیگر به بصیرت نیرو‌های نظامی و انتظامی بازمی‌گردد. طی چهل سال اخیر نیرو‌های مسلح نشان داده‌اند علی‌رغم آنکه اهل سیاسی بازی نیستند، اما سیاست را به‌درستی درک می‌کنند و در مواقع مهم، دچار تردید و گرفتار غبار فتنه نمی‌شوند. رمز این بصیرت نیز در درجه اول مربوط به ولایت‌پذیری این نیروهاست. محبت و تبعیت توأمان از ولایت‌فقیه در نیرو‌های نظامی و انتظامی نهادینه‌شده و با آمدورفت جریان‌های مختلف سیاسی دستخوش تغییر نمی‌شود. این مسئله نعمت و ارزشی بزرگ است که باعث استقلال نیرو‌های نظامی و انتظامی شده و آنان را در جایگاهی فراتر از رقابت‌ها و مباحث سیاسی روزمره قرار می‌دهد.
۴- و، اما نکته پایانی اینکه آیا رضایت فرمانده معظم کل قوا از نیرو‌های نظامی و انتظامی به معنای پایان راه و رسیدن به قله کمال است؟ بدون شک پاسخ منفی است. این رضایت نباید موجب رکود و غرور شود. همان‌طور که در ابتدای یادداشت از قول رهبر معظم انقلاب خطاب به سپاه پاسداران نقل شد، نیرو‌های مسلح می‌توانند ۱۰ برابر و حتی ۱۰۰ برابر رشد کنند. این به معنای آن است که به‌هیچ‌عنوان نباید به جایگاه فعلی قناعت کرد و راه رشد باز و در پیش است. نیرو‌های نظامی و انتظامی کشورمان طی چهل سال اخیر به دلایل مختلف تحت شدیدترین فشار‌ها و تحریم‌های خارجی بوده‌اند. همین فشار‌ها و تحریم‌ها و محدودیت‌ها باعث بروز خلاقیت و شکوفایی استعداد‌ها شده است. راه خلاقیت و شکوفایی همچنان باز است. گره‌های بسیاری در کشور وجود دارد که نیرو‌های نظامی و انتظامی با ابتکار، خلاقیت و کار جهادی می‌توانند آن‌ها را بازکرده و برگ‌های زرین دیگری به کارنامه افتخارآمیز خود بیفزایند.

ارسال نظرات